Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders bijdragen aan de maatschappelijke opgave van hun organisatie? Wat verandert daarmee in de bestuurspraktijk van alledag? In dit boek vertellen door de wol geverfde bestuurders, toezichthouders, bestuurssecretarissen en bestuursadviseurs over hun praktijkervaringen met goed organisatiebestuur. Het gaat over ethiek, veranderingen in de maatschappij, te veel bureaucratie, te weinig afspraken, vriendjespolitiek en vooral: het grote belang van onderling vertrouwen. Het levert een boeiend kijkje op in de keuken van goed besturen. Het boek brengt een rode draad aan in de caleidoscoop van inzichten, ideeën en perspectieven uit de vele interviews en rondetafelgesprekken. ![]() |
Als de oplossing het probleem is
Eerst drie stappen achteruit, voor een goede probleemanalyse. Maar dan? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar oplossingen. Hoe geef je handen en voeten aan compliance met een moreel kompas? Hoe ziet dat eruit, wat kun je doen? Dat blijkt in de praktijk zo gemakkelijk nog niet. Daarom worden in dit boek praktische handvatten gegeven. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: een moreel intervisiemodel, handvatten voor aanspreken, aangesproken worden en een robuust excuus maken, morele moed, werken aan een cultuur van veiligheid, effectief communiceren, de tragiek van compliance, en vriendschap als een perspectief voor betekenisvolle relaties met klanten.
Auteur: E. Karssing, Uitgever Nederlands Compliance Instituut, 2018
The secret power in the office
This first international survey was initiated by Dilemma-Assist and was aimed at analysing the professional role and personal dilemmas that executive assistants are faced with. What is their exact role vis-a-vis their superior and towards the rest of the organisation? Which business and integrity dilemmas do they encounter and what is the impact of corporate culture on their role and dilemmas?
The results of this survey will stimulate and intensify the efforts of Dilemma-Assist and its mission to further motivate and educate executive assistants to play their important role in governance and integrity.
Auteurs: B. de Lange, I. de Jong-Kraal, maart 2018
Dit kan niet waar zijn
De financiële wereld blijkt geen ver-van-mijn-bedshow. De financiële wereld is het bed zelf. En toen op 15 september 2008 de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet ging, stortte dat bed op een haar na in. Bankiers in de City hamsterden voedsel, zetten hun geld om in goud, of bereidden de evacuatie van hun kinderen naar het platteland voor. Joris Luyendijk zat twee jaar lang ondergedompeld in deze wereld. Aan het begin wist hij er net zoveel van als de gemiddelde burger, namelijk bijna niks. Stap voor stap lieten insiders hem zien hoe de financiële wereld in elkaar zit – met gevaar voor hun eigen baan. Zijn bankiers monsters? Is hebzucht het probleem? En veel belangrijker: kan het weer gebeuren?
Auteur: J. Luyendijk, Uitgeverij Atlas Contact
Morele competentie in organisaties
Dit boek geeft antwoord op vragen als: Waarom zou een organisatie aandacht besteden aan ethiek en integriteit? Op welke manier kunnen managers ethiek en integriteit organiseren? Op welke wijze kan het begrip morele competentie praktisch worden uitgewerkt?
Auteur: E. Karssing, Uitgeverij Van Gorcum, 2000
Boek