Als de oplossing het probleem is

Eerst drie stappen achteruit, voor een goede probleemanalyse. Maar dan? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar oplossingen. Hoe geef je handen en voeten aan compliance met een moreel kompas? Hoe ziet dat eruit, wat kun je doen? Dat blijkt in de praktijk zo gemakkelijk nog niet. Daarom worden in dit boek praktische handvatten gegeven. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: een moreel intervisiemodel, handvatten voor aanspreken, aangesproken worden en een robuust excuus maken, morele moed, werken aan een cultuur van veiligheid, effectief communiceren, de tragiek van compliance, en vriendschap als een perspectief voor betekenisvolle relaties met klanten.

Auteur: E. Karssing, Uitgever Nederlands Compliance Instituut, 2018

Boek

The secret power in the office

This first international survey was initiated by Dilemma-Assist and was aimed at analysing the professional role and personal dilemmas that executive assistants are faced with. What is their exact role vis-a-vis their superior and towards the rest of the organisation? Which business and integrity dilemmas do they encounter and what is the impact of corporate culture on their role and dilemmas?
The results of this survey will stimulate and intensify the efforts of Dilemma-Assist and its mission to further motivate and educate executive assistants to play their important role in governance and integrity.

Auteurs: B. de Lange, I. de Jong-Kraal, maart 2018

Boek

Dit kan niet waar zijn

De financiële wereld blijkt geen ver-van-mijn-bedshow. De financiële wereld is het bed zelf. En toen op 15 september 2008 de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet ging, stortte dat bed op een haar na in. Bankiers in de City hamsterden voedsel, zetten hun geld om in goud, of bereidden de evacuatie van hun kinderen naar het platteland voor. Joris Luyendijk zat twee jaar lang ondergedompeld in deze wereld. Aan het begin wist hij er net zoveel van als de gemiddelde burger, namelijk bijna niks. Stap voor stap lieten insiders hem zien hoe de financiële wereld in elkaar zit – met gevaar voor hun eigen baan. Zijn bankiers monsters? Is hebzucht het probleem? En veel belangrijker: kan het weer gebeuren?

Auteur: J. Luyendijk, Uitgeverij Atlas Contact

Boek

Zo doen we dat hier

Mensen willen meestal graag het goede doen. Toch komen in organisaties waarden, normen en gedrag niet altijd overeen. Of botsen de waarden van het management met die van de medewerkers of de samenleving. Twaalf ervaren bestuurders reflecteren op hoe zij binnen de sectoren onderwijs, zorg, openbaar bestuur, corporaties en financiële dienstverlening invulling geven aan integriteit in de praktijk.

Auteurs: N. Boer, A. Stam (Berenschot), Uitgeverij Thoben Offset
Boek

Ik ben integer, jij bent integer

Dit boek is een eerlijke en boeiende discussie, tussen de auteurs onderling en in gesprek met vijftien ‘captains of industry’. Een discussie die voortdurend aantoont hoe dun de scheidslijnen soms zijn, hoe persoonlijk integriteit is en hoezeer de meningen over dit thema kunnen verschillen.

Auteurs: R. de Lange, J. ten Wolde, Uitgeverij Business Contact
Boek