Campagne-directeur wekt ergernis

Je werkt als PA voor een grote internationale milieuorganisatie. Jouw leidinggevende, de campagne-directeur vraagt of jij voor hem iedere week een vliegticket wilt boeken voor woon-werkverkeer. Zijn vrouw en kinderen wonen in het buitenland en daar wil hij graag ieder weekend naar toe. Het verhuizen van zijn gezin is voor hem geen optie en wanneer hij met de trein of met de auto zou gaan verliest hij teveel tijd aan reizen. Jij bent trots op het feit dat jij werkt voor een milieu bewuste organisatie die staat voor zuinige, groene energie en het gevecht tegen de CO2-uitstoot hoog in het vaandel heeft staan. Het verzoek van de directeur stuit jou dan ook erg tegen de borst. Aan de ene kant is hij jouw leidinggevende  en zou jij zijn verzoek moeten inwilligen, maar aan de andere kant schaadt hij ook de reputatie die het bedrijf naar de buitenwereld heeft. Wat zou de organisatie hiervan vinden? Heb jij straks last van gewetensbezwaren en onderneem je actie?

Advies
Het is aan te raden om bij de directeur aan te geven dat het boeken van tickets reputatieschade voor het bedrijf of een persoonlijk schandaal voor de directeur zelf zou kunnen opleveren, zeker als dit via de (social) media bekend wordt. Het is bovendien geen goed voorbeeld naar de medewerkers. Je zou kunnen nagaan of deze handelswijze is beschreven in de gedragscode voor jullie organisatie. Naast het feit dat zijn verzoek bij jou op gewetensbezwaren stuit..